Skal piger også træne bryst?

Marlene Træningstips 0 Comments

Som træner, læser og hører man mange forskellige ting på sociale medier samt rundt omkring i centrene.

Det værste er nok de sociale medier. Jeg læser dagligt instagram-trænings-eksperter (uden nogen form for uddannelse/viden!) der forklarer hvordan man træner optimalt og hvad man ikke “behøver” at træne.

Sjovt nok bliver der dog aldrig givet en begrundelse for denne antagelse, altså at der er noget som man gerne må udelukke?

Her er jeg altså lige nød til at tilføje: du er i din gode ret til at være kritisk når du læser ting online! Bare fordi man har trænet og været på diet i et år: er man ikke ekspert!

Træning er lidt ligesom regnskaber.
Hvis debit og kredit eller dine aktiver og passiver ikke er det samme, så går regnstykket ikke op.

Så ja – man skal også træne sit bryst!
Også som pige!

Man skal sørge for at komme hele kroppen igennem når man træner.
Hvis man træner op til 3 gange ugentligt, skal man træne hele sin krop.
Træner man mere en 3 gange ugentligt, vil man splitte sit træningsprogram op i de forskellige muskelgrupper.

Begge to slags “programmer” skal indeholde bryst, ligesom de også skal indrømme ryg, ben (for- og bagkæde) samt kerne-muskulatur træning.

Jeg træner bryst, jeg elsker faktisk at træne bryst.
Nogen gange bliver det til en hel brysttræning andre gange er nogen af øvelserne, en del af en styrke del eller en “WOD” (workout of the day).

Disse øvelser er primært dem som jeg bruger, til enten mig selv eller mine klienter:

– Bænkpres (tungt)
– Liggende håndvægts brystpres
– Liggende håndvægts flies
– Armbøjninger (gerne i ringe eller TRX)
– Kabel flies

Det er sjældent at jeg udelukkende kun træner bryst.
Ønsker man kun at træne bryst er triceps (bagside af arm) en rigtig god idé at træne bagefter bryst, da triceps hjælper i vores “pres” øvelser.

Har du fået blod på tanden og vil prøve at træne bryst?
Så er der en smagsprøve her:
Husk selvfølgelig at lær den rigtige teknik, før du går igang!

Bænkpres – 4 x 8 gentagelser
Liggende håndvægts brystpres – 4 x 12 gentagelser
Liggende håndvægts flies – 4 x 12 gentagelser

Triceps extension med torv – 3 x 12 gentagelser + 3 x Max gentagelser armbøjninger
1 arms triceps extension med håndvægt – 3 x 12 gentagelser

Har du nogle spørgsmål så fyr løs! Og rigtig god bryst-trænings lyst! 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *